Op stap met de meester – Gert-Jan

, 27 oktober 2013, Reageren uitgeschakeld

Vandaag ben ik mee geweest met de meester. Een dag snoeken op de Arend-stijl.

De wekker ging al om 5.00 uur, want om 6.15 uur zou ik Arend ophalen. De gastheer had alles keurig voorbereid.  Een grote emmer vol met voorn werd in de auto gezet en we waren in het donker nog op de eerste stek. Ik had die nacht bar slecht geslapen, omdat er toch een soort van spanning door mijn lijf ging. Ik had als doelstelling vandaag mijn PR van 106 te gaan verbreken. Want die kans was zeer aanwezig zo aan de vangstverslagen van Arend en zijn broer te zien.

Op de eerste stek aangekomen werd snel alles in orde gemaakt. De eerste dobber van Arend ging richting de eerste plek. Mijn dobber lag er net in of ik zag Arend al naast mij aanslaan. Ik wist niet wat ik meemaakte, zo snel al een aanbeet in het donker. Helaas werd deze aanbeet gemist. Het begon al wat lichter te worden toen ik mijn breekstaafje langzaam het donkere water in zag verdwijnen. BAM… en hangen. Een mooie vis van 96 cm lag na een heftige dril op de mat.

Toen bleef het even stil. Ik had mijn dobbers ondertussen op nieuwe plekken gelegd en liep terug naar Arend. Bij mijn eerste dobber aangekomen bleek deze zachtjes onder een boot te zwemmen. Yes, weer een mooie vis. Deze was rond de 80 cm. Ik had nu al een top-ochtend. Ik gooide de handel opnieuw in en hoorde even later achter mij mijn vismaat een beetje in paniek roepen. Arend zat op zijn knieën op een steiger met zijn hengel voor meer dan de helft onderwater met een snoek eraan die hele andere plannen had. Damn, wat een kop schoof er over de rand van het net. Zo’n snoek had ik nog nooit in het echt te zien. Nog aan de magere kant maar wel eventjes 112 cm!

Na nog wat plekjes geprobeerd te hebben wist ik nog een vis van rond de 80 cm te landen. Beste spannend tussen twee boten een snoek strak drillen. Het stond 3 tegen 1 en ik was helemaal in mijn sas. Al 4 vissen op de kant in zo’n korte vis tijd. Dit was ik niet gewend. Het werd verder niet heel veel meer volgens Arend dus verkasten we naar een andere stek.

Op de tweede stek aangekomen begon Arend te glimlachen. Hier moest het gaan gebeuren zei hij. Ik stemde in want na die 112 wilde ik ook zo iets aan de haak hebben. Tijdens het beazen zagen we een snoek in het oppervlak liggen. Arend had zijn tas nog over zijn schouder hangen of de snoek hing er al aan. Deze vond het ook maar beter dat Arend zijn tas eerst af deed en liet de aasvis weer los. Ik liet mijn aasvissen ook te water en zei nog hardop dat het tijd was voor koffie. Daar dacht een snoek anders over, mijn dobber begon toen met schokjes weg te lopen. Blij dat de koffie nog niet ingeschonken was (koude koffie is niks) drilde ik een dikke snoek die aan het krokodillen draaien was begonnen. Snel scheppen dat beest, want de hoofdlijn was al een aantal keren om haar bek heen gedraaid. Na het meten bleek het een nieuw PR te zijn. Het oude verpulverd met 1 cm verschil na vijf jaar. Ik was helemaal happy!

Lang  genieten werd het niet. Arend had het snel aan de stok met een vette 90-er. Ze waren lekker los hier. Rondom deze stek wisten we meerdere aanbeten te krijgen. Ik wist er helaas geen enkele meer te verzilveren, maar The Eagle was landed en begon warm te draaien!

Na de dikke 90’er volgden er een aantal 70’ers op stekken waar hij nog nooit eerder een vis te water had gelaten. Gewoon ingooien, wachten, drillen, vangen, terugzetten en weer opnieuw. Ik snapte er niks meer van, maar genoot zeker wel. Terug aan het begin van deze stek wist hij zelfs nog een twee mooie 90’ers en ook nog precieze meter te pakken. Bij mij bleven de aanbeten uit. De teller was al in de dubbele cijfers gekomen en het was pas begin van de middag.

In de middag pakten we nog een stek mee waar nog wel wat snoek moest liggen. Na een uur hadden we nog niks. Arend spotte wat witvisjes en dropte zijn aasvis er tussen. Na een aantal minuten was de dobber verdwenen en de hengel ging weer krom. En toen gebeurde het… de tweede hengel ging ook op die stek. De tweede hengel werd weer ingehaald met een snoekje eraan.

Hengel er weer in en de andere hengel kon weer aangeslagen worden. Binnen een half uur 7 vissen van rond de 70 cm kwamen op de kant. Ik gooide mijn hengel er ook nog even bij. Die werd later gepakt door de laatste vis voor mij een mooi getekende 80’er.

Toch mocht ik nog één keer aan de bak. Arend zijn rechterdobber zakte weer weg. Maar ik zag zijn linkerdobber wegzakken. Arend greep zijn rechterhengel. Nee joh, dat is de verkeerde! Nee, het is mijn rechter hoor. Echt, die is er nog… Ow shit ik rende naar de andere hengel. Daar stonden alle twee de stokken krom! En een afsluiter in stijl! De teller eindigde op 20 stuks. Voor mij 5 en voor de meester 15. Ik kwam om te leren en dat heb ik ook gedaan.